Kom igång

Är du en person som inte motionerar regelbundet? Bra, då har du kommit till rätt sida. Du kanske tänker att det här absolut inte rätt sida för dig och skulle inte kunna tänka dig att plåga dig runt på kuperade motionsslingor. Lugn, löpning behöver inte vara jobbigt och i stort sett alla kan bli löpare utan att ha tränat löpning förut. Det gäller bara att ta det lugnt i början. Riktigt lugnt. Här följer ett nybörjarprogram för de som alrid har sprungit förut. Och kom ihåg, löpning behöver inte vara jobbigt.

I början kan det vara lämpligt att gå så att man inte chockar en otränad kropp.

30 minuters jogga-gå-program

Om det känns tungt, gå tillbaka till det föregående passet. Känns det lätt, kör ändå alla passen så att du inte drar på dig onödiga skador. Den här träningen ska aldrig kännas speciellt ansträngande utan det är lugn träning som gäller hela tiden.

Mål: Kunna jogga 30 minuter utan att stanna.

Börja första träningspasset med att gå raskt i 30 minuter. Andra passet går du 14 minuter, joggar sedan lugnt 1 minut och sedan samma sak en gång till. Tredje passet ser ut så att du går 9 minuter och joggar lugnt 1 minut. Detta gör du tre gånger. Sedan fortsätter du med dessa lätta träningspass om 30 minuter, och hela tiden lägger du till ytterligare en minuts jogg. Du tränar tre pass i veckan. På det trettioförsta passet bör du alltså vara uppe i 30 minuters jogg, vilket inträffar efter 10 veckor.

 


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: