Träning

Olika typer av träning

Det finns många olika typer av träning som alla fyller olika syften för de som vill bli en bättre löpare. Beroende på om du vill bli bra på 10km, Marathon eller bara springer för att må bra så krävs rätt mängd och blandning av olika typer av träningspass för bli bättre. här följer en sammanfattning av de flesta olika typer av träning samt deras syften. Du kanske kommer på någon egen träningsform som du tror skulle fungera bra för just dig?

Lagom blandning

Om du under ett antal veckor får med minst ett av ovan nämda träningsinslag utöver distanspassen kommer du att vara bättre rustad för alla typer av tävlingar. Även de mest extrema maratonlöparna tränar snabbdistans och intervallträning. Man ska alltid variera träningen för att få ett bra resultat. Med ett par kvalitetspass i benen står du bättre rustad inför ett kort lopp typ Bellmanstafetten och du blir inte lika trött i starten när alla rusar iväg i början av ett långlopp.

Några kompletterande råd

Om du får träningsvärk de första gångerna du provar ett mer kvalitetsinriktat pass har du kört för hårt. Genomför inga hårda träningspass förrän träningsvärken är helt borta. Jogga lätt, gärna på mjukt underlag istället för den ordinarie träningen.
Det är svårt att i ord beskriva graden av hårdhet i olika typer av träningsinslag. Varje individ måste själv känna efter och bedöma insatsen för egen del. Tumregeln är att du efter varje träning ska känna att det finns lite krafter kvar. Man behöver inte – ska inte – vara totalt utpumpad efter träningen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: