Distansträning

Distanslöpning är grunden i löpträning och bör utgöra minst hälften av all löpträning. Distansen är självklart olika för olika löpare, men med distansträning menar vi här ett träningspass som åtminstone är 30 minuter och max 90 minuter.
Har man kommit upp i en träningsdos på fyra gånger i veckan bör man klara ett pass på 10-15 km.
Distansträning bedrivs i ett lugnt och jämnt tempo. Om du vill kan du strunta i klockan och njuta av naturen!

Man kan också springa längre distanspass, som man brukar kalla långpass. Långpassets syfte är att vänja kroppen att jobba under en längre tid. Ett långpass kan vara allt från 70 minuter för motionären till 3 timmar för narathon- eller ultralöparen. Det vanligaste är dock att man kör långpasset i 90-120 minuter, 18-25 km.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: