Backträning

Att springa i backar ger lite extra styrka i benen och höjer pulsen en hel del. Den enklaste formen av backträning är naturligtvis att springa uppför en lagom brant sluttning ett antal gånger med ett par minuters vila emellan. Välj en backe med lagom lutning, inte så brant att det blir fråga om att klättra. Tre upprepningar kan vara lagom i början. Ta det lugnt så att du orkar genomföra alla tre utan att mjölksyran satter stopp efter den första.

Ett annat enkelt sätt är att köra lite hårdare i alla backar som bjuds på motionsslingan. Att hitta en backig sågspånsbana är inte svårt. Motionsslingorna är ofta förlagda till en väl kuperad terräng. Är du stark och vältränad kan du välja en kort slinga som innehåller en brant backe och springa två, tre eller flera varv.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: