Tips & Råd

Här delar jag med mig av mina egna erfarenheter av löpning i form av lite tips och råd som kan vara värda att tänka på i sin löpträning.

Klä dig rätt – Vanligt är att man tar på sig för mycket kläder när man ger sig ut och springer. Även om det är blåsigt så är det nästan alltid bara temperaturen som avgör vad som är lämpligt att ta på sig. Även om det känns kallt innan man ger sig ut så blir man alltid varamare när man springer. Självklart ska man alltid använda löparutrustning funktionsmaterial (ej bomulls-T-Shirt) som finns att hitta i sport- och löparbutiker.

Temperaturtabell

Ha bra skor – Ett par skor med bra dämpning minskar risken för skador. Det kan också vara bra att skaffa sig ett par inläggssulor om man har höga eller låga fotvalv.

Spring på grus och andra mjuka underlag – För mycket löpning på asfalt sliter mycket på senor och leder. Bättre är att försöka i så stor utsträckning som möjligt att förlägga träningen på skogsstigar/mjukare underlag.

Grus- och skogsstigar är mer skonsamt än att bara springa på asfalt.

Värm upp och jogga ner – Kör du ett intervallpass eller liknande ska du alltid värma upp med minst 10-15min lugn löpning innan, och jogga ner långsamt i drygt 10min efteråt. Nedjoggningen transporterar bort slaggprodukterna i kroppen och gör dig fräshare till nästa pass.

Gå inte ut för hårt – Kör du distans eller långpass, börja de första 15 minutrarna något lugnare så att du hinner få igång blodcirkulationen.

Spring längre och långsammare – T.ex. under långpass kan det vara värt att lite då och då försöka vara ute lite längre men sänka tempot något. Du förbränner fler kalorier och låter hjärtat jobba under en längre tid vid varje pass.

Leta nya löprundor – Springer du alltid samma runda finns risken att din träning blir tråkig i längden. Koppla på upptäckarlusten – vart leder den där stigen som viker av till höger som du alltid passerar under dina löprundor? Fråga andra om de har tips på andra omrdåden/stigar som kan vara värda att testa.

Testa morgonjogg! – Spring innan frukost, dock bara en lugn jogg eller lättare distans. Morgonpass kan speciellt lämpa sig under sommaren då man är ledig och har mer tid på morgnarna.


Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: